08
juni
2016

Tvätta bilen

Tvätta bilen

Biltvätt är skonsamt för din bil och kan göras hemma, på bensinmackar eller på olika bilverkstäder. Biltvätt kan delas in i två moment, invändig och utvändig tvätt.


Material/verktyg som behövs

Högtryck
Kallavfettning/alkalisk avfettning
Dammsugare
Rengöringsmedel för instrumentpanel och andra plastdetaljer i bilen
Rengöringsmedel för fälgar
Glasrent
Bilschampo
Sämskskinn
Handduk
Microfiberduk


Guide hur du tvättar en bil

Invändig tvätt
Man börjar med att ta ut gummimattorna/mattorna från golvet och tvättar eller dammsuger de beroende på materialtyp. Sedan ska de hängas på tork om de har tvättats. Efter detta ska bilen dammsugas, både under säten och på säten, samt i bagageluckan. När den delen är avklarad är det dags för rengöring och torkning av instrumentpanel samt andra plastdetaljer i bilen. När det invändiga är rent och fint lägger man tillbaka mattorna på plats och gör rent rutorna invändigt tillsammans med backspegeln.


Utvändig tvätt
Man börjar med att antingen spruta kallavfettning eller alkalisk avfettning på bilen, beroende på säsong. Då kallavfettning bland annat löser upp salt passar den särskilt bra under vinterhalvåret. Alkalisk avfettning är mer lämpad för lättare smuts som damm och pollen och passar därmed bättre under sommarhalvåret. När avfettningen är på låter man den verka i ett par minuter innan man tvättar med högtryck. I samband med att avfettningen sprutas på bilen kan man ta ett speciellt rengöringsmedel och göra rent fälgarna. Efter spolningen när det grova smutsen åkt av tar man bilschampo och schamponerar bilen. Sedan ska bilen spolas återigen och torkas med sämskskinn eller vanlig handduk.


Biltvätt-tips  

  • Tänk på att inte använda samma svamp om du skulle råka tappa den på marken. Risken är stor att grus och smuts åkt in i svampen och kan på det sättet repa lacken på bilen.
  • Byt gärna svamp efter varje tvätt för att minska risker som beskrivs ovanstående.
  • Tvätta bilen ofta.
  • Kontrollera eventuella stenskott.

 

Categories: Bilvård

05
juni
2016

rostskyddsbehandling eller underredsbehandling

UNDERREDSBEHANDLING ELLER FULLSTÄNDIG ROSTSKYDDSBEHANDLING

VILKET ROSTSKYDD PASSAR MIN BIL?

Många undrar ofta vad det är för skillnad på underredsbehandling och fullständig rostskyddsbehandling. Vissa säger att det är samma sak medans andra företag har det som två olika behandlingar som utförs. Några rostskyddskedjor har även fler mindre omfattande behandlingar som man kan välja emellan. Vi rekommenderar dock att man väljer minst en underredsbehandling som täcker hela underredet. Vissa bilmodeller har från start skydd i exempelvis hålrum upptill på bilen såsom, dörrar, motorhuv, bagagelucka med mera och då behövs det inte en fullständig behandling.

 Underredsbehandling

En underredsbehandling omfattar att lyfta upp bilen på lyft, demontera samtliga plastdetaljer samt skyddande plåtar på underredet. Sedan sprutas rengöringsmedel på hela underredet som löser upp smuts och därefter görs underredstvätt. Efter utförd underredstvätt står bilen på tork i ca 24 timmar tills man påbörjar med att behandla skarvar, balkar och hålrum på underredet invändigt med tunn produkt. Sedan behandlas hela underredet inklusive hjulhus med en tjock produkt som skyddar mot stenskott och annat slitage. När bilen har fått torka i upp till ett dygn så påbörjas montering av samtliga detaljer som demonterats och därefter görs en utvändig tvätt och garanti kvitto skrivs.

Kortfattat:

  • Lyfta upp bilen på lyft
  • Demontering / montering av detaljer
  • Underredstvätt
  • Invändig behandling i hålrum och balkar
  • Slitskydd på hela underredet samt hjulhus

Fullständig rostskyddsbehandling

I en fullständig behandling så lyfts bilen upp på lyft, samtliga detaljer demonteras och bilens underrede rengörs med rengöringsmedel och underredstvätt. Efter torktid på ca 24 timmar påbörjas arbetet genom att skarvar, hålrum och balkar sprutas invändigt med en tunn produkt. Underredet inklusive hjulhus behandlas med en tjock produkt som skyddar mot stenskott och yttre slitage. När bilen har torkat i upp till 24 timmar så monteras samtliga detaljer tillbaka och bilen hissas ner. Då behandlas motorutrymme, motorhuv, dörrar, bagagelucka samt bagageutrymme inifrån och därefter görs en utvändig tvätt och garanti kvitto skrivs.

Kortfattat:

  • Lyfta upp bilen på lyft
  • Demontering / montering av detaljer
  • Underredstvätt
  • Invändig behandling i hålrum och balkar
  • Slitskydd på underredet samt hjulhus
  • Motorhuv
  • Motorutrymme
  • Dörrar
  • Bagagelucka
  • Bagageutrymme 

Categories: Rostskydd